Slettefjell

Dagens andre tur, denne gang på sørsiden av Nedalen. Jeg kjørte så langt jeg kunne opp lia langs Vestmannåa.Det skulle ikke være noen sti å følge fra denne siden av Slettefjell, og det var det ikke heller. Men jeg var heldig og…

Nedalsfjellet

Dagens første tur gikk til Nedalsfjellet på nordsiden av Nedalen. Ved et unavnet vann satte jeg fra meg bilen og kunne gå på sti hele veien til topps.Stien er skiltet nede ved veien, men resten av veien er det ikke allverdens med merking.…

Koboltgruvene, Skuterudseteråsen og Hoggvarden

Siste PF100-topp i Modum. Skuterudseteråsen ligger rett på nordsiden av Blaafarveværkets koboltgruver, så jeg kjørte dit og startet turen derfra.Det hele startet med en tur gjennom det meste av museumsanlegget. Jeg har vært ved gruvene…

Blogg

Omkring smaature i skog og mark

Omkring smaature i skog og mark Av dr. E. L. For alle dem som paa grund av sin livsgjerning er tvunget til at opholde sig indendørs og ikke har lange ferier at hvile sig ut i, er det av den største betydning for at bevare helsen at kunne ofre…

Neverkollen

Meterologene meldte regn og torden i dag, men da klokka nærmet seg 11 og sola skinte fra nesten skyfri himmel, satte jeg meg bilen og dro inn Glitreveien og parkerte ved bommen på veien opp mot Skjærsvannet. Målet for turen var Neverkollen,…

Kveldstur til Slettfjell

Ryktene ville ha det til at det er bedre utsikt fra Slettfjell enn det er fra Sirikjerke. Selv har jeg bare vært på den sistnevnte toppen, og der har jeg jo sett at Slettfjell sperrer for en del utsyn. Det var med andre ord på tide å se…

Historiske og andre merkelige steder i Drammens omegn

Historiske og andre merkelige steder i Drammens omegn Foredrag holdt i Drammens & Oplands Turistforenings høstmøte 26de oktober 1920 av O. Chr. Orning.Naar turistforeningen i den senere tid i likhet med Den norske turistforening…

Heståsfjellet og omkringliggende topper

Målet for dagens tur var Heståsfjellet. Denne toppen inngår i PF100-listene til både Finnemarka og Modum. Jeg kjørte inn til Djupengrop, og parkerte bilen der. Når jeg først er på tur kan det være greit å sjekke ut om andre topper…
, ,

Glitrehagan på sykkel

Første tur på sykkel på et par år. Jeg var spent på hvordan det ville gå. Den generelle formen er ikke så verst, etter mye gåing, men nye muskler tas i bruk ved sykling. Det ble heldigvis en myk start, med kun slake bakker. Jeg tok bilen…

Finnebrenna og Glomsrudkollen

Så var det tid for den siste turen for å fullføre lista med topper i Finnemarka med primærfaktor over 100 meter. De to toppene som gjenstod var Finnebrenna og Glomsrudkollen. De ligger så nær hverandre at det er naturlig å ta de på samme…

En dag i Drammens nordmark

En dag i Drammens NordmarkAv Olaus JohnsenDen som paa en dag vil se meget av alt det vakre som finnes i Drammens Nordmark, kan neppe velge bedre tur enn den som nu er merket av Turistforeningen 1). Man tar fra Landfaldhytta innover…

Drammens & Oplands Turistforening (1888 1921)

Drammens & Oplands Turistforening (1888 1921)Foreningen besluttedes oprettet den 29de november 1887 i et møte, som var sammenkaldt av bestyrelsen i Drammens handelsforening, Drammens haandværkerforening, Selskapet for Drammens bys…

Seefeld dag 3

Ny grå dag. Og langtidsvarselet er ikke noe særlig bedre. Jeg hadde jo et mål og et ønske om å få tatt en tur til fjells, skikkelig til fjells. Det er noen tilsynelatende fine turer omkring Seefelder Spitze, Og man få god hjelp opp bakkene…

Hafella

Dagens mål var Gunhildrudknatten, vest for Eikeren. Jeg hadde tenkt å kjøre bilen opp Mastebogen ved Hakavika, men da jeg kom dit ble jeg lang i maska; veien var stengt med bom. Det var heller ikke mulig å betale seg forbi den. I følge…

Tur til Glitre og Korpåsen

Tiden var kommet for å fullføre PF100-lista i Lier. Jeg manglet nå bare Korpåsen, inne ved Glitre. Man kommer ikke så langt med bilen inn Glitreveien, så det ville bli mye gåing på skogsbilvei inn mot Glitre. Jeg vurderte å hive sykkelen…

Tur til Knausen og gjensyn med Gjevlekollen

Nest siste topp i Liers PF100 liste. Turen til Knausen ville bringe meg til kjente trakter. Jeg hadde tidligere i vår vært en tur på Gjevlekollen. Den gang var truger et fornuftig utstyr å bruke. I dag kunne de heldigvis bli liggende i garasjen.…

Lierkvartetten: Storkollen, Eggekollane, Øksnekollen og Reistadåsen

I likhet med forrige uke hadde jeg i dag tenkt å ta to topper på PF100-lista i Lier. Som forrige uke lå toppene på forskjellig kant av Lier, så det ville bli en liten biltur mellom slagene. Første stopp var ved Damvannet,…

På kryss og tvers i Lier: fra Hørtekollen til Kraftkollen

I forrige uke var jeg på Gampen. På den turen klarte jeg aldri og få tatt et bilde av hele kollen. Derimot klarte jeg å få flere bilder av Hørtekollen. Så jeg tenkte at dersom jeg stod på Hørtekollen, ville det bli en mulighet for et…

Formiddagstur til Gampen og Vesle Rennaren

Etter å ha fullført lista med PF større enn 100m i Nedre Eiker, står nå den tilsvarende lista i Lier for tur. På den er det 7 topper (Gampen, Knausen, Storkollen, Kraftkollen, Skimten, Reistadåsen og Korpåsen). Skimten var jeg på tidligere…

Pinsetur til Rognkleivåsen, Kleiveren, Hoggskollen og Lokkeråsen

Pinsens langtur ble tatt 1. pinsedag, og hadde som mål å fullføre Peakbook’s liste over primærfator 100m+ i Nedre Eiker. Det er ikke noen lang liste med sine 3 topper. Den ene, Trettekollen, var jeg på i fjor så da gjensto bare to, Rognkleivåsen…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 8: Jonsknuten i Kongsberg

Den høyeste toppen hittil, men på mange måter den lettest tilgjengelige av de jeg har vært på så langt. En stor telemast på toppen gjør at det er bilvei så nært som den siste kilometeren til topps. Der går det til gjengjeld kabelbane,…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.