Kjerringvik

Dagens tur gikk for det meste på Kyststien mellom Kjerringvik og Ula. Jeg kjørte Kjerringvik og fant en gjesteparkering der hvor jeg kunne starte turen. Kyststien er godt merket hele veien ned mot Ula. Nå skulle ikke jeg fullt så langt,…

Hvasser rundt, 31.12.2022

Nyttårsaften 2022 og utflukt til Hvasser stod for tur. Det var nok av snø på Konnerud, så det var deilig å dra til et snøfritt Hvasser. Målet var å følge den merkede Kyststien rundt hele øya. Man kan starte runden fra forskjellige…

Korpåsen 14.04.2024

Årets første tur i 2024 faktisk. Måtte velge et mål hvor jeg visste det var mulig å gå opp sydskråninga, hvor det ville være smeltet mest snø. Korpåsen, nord for Glitre, er en sånn topp. Turen inn til Glitre gikk fra bommen på…

Blogg

Pinsetur til Rognkleivåsen, Kleiveren, Hoggskollen og Lokkeråsen

Pinsens langtur ble tatt 1. pinsedag, og hadde som mål å fullføre Peakbook’s liste over primærfator 100m+ i Nedre Eiker. Det er ikke noen lang liste med sine 3 topper. Den ene, Trettekollen, var jeg på i fjor så da gjensto bare to, Rognkleivåsen…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 8: Jonsknuten i Kongsberg

Den høyeste toppen hittil, men på mange måter den lettest tilgjengelige av de jeg har vært på så langt. En stor telemast på toppen gjør at det er bilvei så nært som den siste kilometeren til topps. Der går det til gjengjeld kabelbane,…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 7: Myrehogget i Øvre Eiker

Nytt år, nye muligheter. Da jeg startet prosjektet mitt "21 topper" i 2014, var utgangspunktet at alle skulle tas det året. Hvor optimistisk var vel ikke den tanken? 3 år senere er jeg kun 1/3 på vei. Og med det manglende tempoet mitt og…

Kveldstur til Risdalsåsen

Bare for å ha tatt en tur denne dagen også, og for å få "banket litt rust" ut av kroppen, bestemte jeg meg for å ta en tur til Risdalsåsen. Den befinner seg om lag 3 kilometer fra boligen min, så intet behov for transport utover apostlenes…

Svipptur oppom Gruvåsen

Rask svipptur til Gruvåsen, "bare for å ha gjort den". Kjørt bil opp til enden av Sophie Amalies vei, og gikk derfra. I foølge kartet skal det være vei/sti helt opp til toppen, men et mindre vennlig skilt fortalte meg at den siste delen…

Formiddagstur til Skimten

Siste topp i Drammen på lista over de med primærfaktor 100+ meter stod for tur i dag. Den er også Drammens nest høyeste topp. I likhet med så mange andre topper er det mulig å starte fra flere kanter. Jeg valgte den enkleste ruten, fra…

Søpletur til Vardåsen

Tittelen på denne turen yter på ingen måte Vardåsen full rettferdighet. Men på den annen side er den ikke helt misvisende heller. Vardåsen ligger like ved Lindum gjenvinningsstasjon i Drammen. Og en av veiene opp på åsen starter inne…

Aftenbesøk på Nordbykollen

Jeg kjørte bilen så langt jeg kunne i Brønnbakken, og parkerte ved fotballbanen der. Derfra var det en snau kilometer til toppen i relativt sterk stigning. Fin utsikt til Lierdalen og Drammen fra toppen, men noen trær gjør at det ikke er…

En tur til Haukås på vei hjem fra jobb

Siden jeg likevel krysser Haukås hver dag når jeg går hjem til Konnerud etter jobb, så tenkte jeg det var greit å ta en tur bortom toppunktet nå, slik at jeg kunne få en registrering på denne også. Nå skal det sies at i løpet av et…

Tur til Gjevlekollen i Lier, 10/4-2016

Tidligere enn noen gang, 1. halvdel av april, ble fottursesongen innledet med en tur til Gjevlekollen i Lier. Pent beliggende rett vest for Sjåstad, befinner den seg i et område av Finnemarka jeg aldri har vært før. Det er flere startpunkter…

Litt botanik fra Drammens omegn

Litt botanik fra Drammens omegn. Av dr. phil. Rolf Nordhagen Gamle haveanlæg.     Allerede i 1770-aarene roses Drammens omegn for sine „springende kilder, smukke Frugthauger, af Malerier, skin­nende Bygninger og Lystgaarde,…

Finnemarka

Finnemarka. Av O. Chr. Orning "Der kommer finnane" heter det den dag idag, naar opsitterne fra Finnemarka kommer til bygds enten ved Sjaastad i Lier eller ved Snoterud i Modum. Finnemarka er den del av Dram­mens nordmark1) der ligger rundt…

Fjeldbygningen i Drammens Nordmark

Fjeldbygningen i Drammens Nordmark Av professor Jakob Schetelig. Med Drammens Nordmark forstaar man den helt isolerte skog- og fjeldmark, som i øst, syd og vest omgis av Lierdalens og Drammenselvdalens opdyrkete og vel bebyggete trakter. Mot…

Fotturer i Drammens omegn

Fotturer i Drammens omegn Av ing. Hans Jensen Drammen eier i sin omegn et terræng for fotturer, som de fleste byer i landet savner sidestykke til, og som i stor utstrækning har bidraget til, at saa mange drammensere er blit ivrige utfærds-…

Tur til Myrehogget 3. mai 2008

Etter å ha tenkt på saken i altfor lang tid, fikk jeg endelig den nødvendige tenninga til å ta en tur til Holtefjell. Jeg bestemte meg for at mitt gjensyn med dette skogområdet skulle være en enkel dagstur til Myrehogget, som med sine…

Fisketur til Sandtjern 21/8-2015

Etter en lang og forholdsvis turløs sommerferie var det på tide å komme seg til skogs igjen. Den vellykkede turen til Lårvika i Finnemarka lå fortsatt friskt i minnet, så jeg bestemte meg for å ta turen inn i det terrenget igjen. Av forskjellige…

Fisketur til Lårvika, 4/7-2015

Med bursdagsfeiringen vel unnagjort, var det på tide å teste presangene. Jeg har ofte ergret meg over hvor tung pakningen blir av fullt overnattingsutstyr, så i år hadde jeg ønsket meg lettere varianter av telt og sovepose. Det hadde umiddelbar…

Fisketur til Nebergdammen

For en gangs skyld bestemte jeg meg for å la behovet for å komme meg til topps ligge. Nå hadde jeg mer lyst til å finne fram fiskestanga igjen. Det har vært lenge siden sist. Aller helst ville jeg ha dratt opp på fjellet, men andre forpliktelser…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.