Kolkinnåsen

Dagens andre PF100-tur. Mye av det samme som den første. Ingen sti det meste av veien, så det ble zikzaking opp lia for å unngå tett granskog og snøfonnene. Utrolig vått i terrenget, både på grunn av nattens regn og snøsmeltinga. …

Ørsteinåsen

Dagens, og årets, første PF100-tur i Flesberg. Grei tur, selv om det ble mye bushing mot toppen. Heldigvis var det i sydvendt skråning, så det meste av snø hadde reist.Kart:Bilder:

Kyststien rundt Mølen

Ny tur langs Kyststien i Vestfold. I dag ble det en runde med start og mål i Helgeroa. Jeg kjørte ned til småbåthavna og parkerte på gjesteparkeringen der. Der nede var det også skilter for veien videre.Det ble en tur sørover, langs…

Blogg

, ,

Tur til Røysåsen

Etter en god ferietur utenlands var det igjen på tide å tråkke litt i den norske naturen. Turvalget denne gangen falt på Røysåsen, som står på PF100-lista til Øvre Eiker. Jeg kjørte til Årbogen og betalte nok en gang 50…

Svartskurdåsen

Andre del av dagens tur var en liten avstikker til Holtefjell. Jeg hadde en topp igjen der på PF100-lista, så jeg svingte inn mot Hoensvannet, og tok av på veien inn til Skjølsetra. Jeg kjørte ikke veien helt inn, men parkerte der Prestvannselva…

Snaukollen og Dypingskollen

Dagens mål var kollene Dypingskollen og Snaukollen i Finnemarka. Som med så mange andre turmål i Finnemarka, er det flere veier inn til målet. Jeg valgte å ta bilen inn Damtjernveien fra Åmot. Man må betale 30 kroner i bommen nede ved…

Seefeld dag 2

Regnet fra gårsdagen hadde i det minste løyet en del, men dessverre ikke gitt seg helt da jeg våknet om morgenen. Tiden jeg brukte på å få i meg frokosten på hotellet bidro heldigvis til ytterligere bedring i været, men tåka hang fortsatt…

Seefeld dag 1

Endelig avreise! Klokka er 3.30 om natten og drosjen har kommet. Det er definitivt altfor tidlig til å stå opp, men så har jeg jo egentlig ikke lagt meg i det hele tatt i natt. Jeg vet jeg kommer til å få svi for det i kveld, men det får…

Omkring smaature i skog og mark

Omkring smaature i skog og mark Av dr. E. L. For alle dem som paa grund av sin livsgjerning er tvunget til at opholde sig indendørs og ikke har lange ferier at hvile sig ut i, er det av den største betydning for at bevare helsen at kunne ofre…

Neverkollen

Meterologene meldte regn og torden i dag, men da klokka nærmet seg 11 og sola skinte fra nesten skyfri himmel, satte jeg meg bilen og dro inn Glitreveien og parkerte ved bommen på veien opp mot Skjærsvannet. Målet for turen var Neverkollen,…

Kveldstur til Slettfjell

Ryktene ville ha det til at det er bedre utsikt fra Slettfjell enn det er fra Sirikjerke. Selv har jeg bare vært på den sistnevnte toppen, og der har jeg jo sett at Slettfjell sperrer for en del utsyn. Det var med andre ord på tide å se…

Historiske og andre merkelige steder i Drammens omegn

Historiske og andre merkelige steder i Drammens omegn Foredrag holdt i Drammens & Oplands Turistforenings høstmøte 26de oktober 1920 av O. Chr. Orning.Naar turistforeningen i den senere tid i likhet med Den norske turistforening…

Heståsfjellet og omkringliggende topper

Målet for dagens tur var Heståsfjellet. Denne toppen inngår i PF100-listene til både Finnemarka og Modum. Jeg kjørte inn til Djupengrop, og parkerte bilen der. Når jeg først er på tur kan det være greit å sjekke ut om andre topper…
, ,

Glitrehagan på sykkel

Første tur på sykkel på et par år. Jeg var spent på hvordan det ville gå. Den generelle formen er ikke så verst, etter mye gåing, men nye muskler tas i bruk ved sykling. Det ble heldigvis en myk start, med kun slake bakker. Jeg tok bilen…

Finnebrenna og Glomsrudkollen

Så var det tid for den siste turen for å fullføre lista med topper i Finnemarka med primærfaktor over 100 meter. De to toppene som gjenstod var Finnebrenna og Glomsrudkollen. De ligger så nær hverandre at det er naturlig å ta de på samme…

En dag i Drammens nordmark

En dag i Drammens NordmarkAv Olaus JohnsenDen som paa en dag vil se meget av alt det vakre som finnes i Drammens Nordmark, kan neppe velge bedre tur enn den som nu er merket av Turistforeningen 1). Man tar fra Landfaldhytta innover…

Drammens & Oplands Turistforening (1888 1921)

Drammens & Oplands Turistforening (1888 1921)Foreningen besluttedes oprettet den 29de november 1887 i et møte, som var sammenkaldt av bestyrelsen i Drammens handelsforening, Drammens haandværkerforening, Selskapet for Drammens bys…

Seefeld dag 3

Ny grå dag. Og langtidsvarselet er ikke noe særlig bedre. Jeg hadde jo et mål og et ønske om å få tatt en tur til fjells, skikkelig til fjells. Det er noen tilsynelatende fine turer omkring Seefelder Spitze, Og man få god hjelp opp bakkene…

Hafella

Dagens mål var Gunhildrudknatten, vest for Eikeren. Jeg hadde tenkt å kjøre bilen opp Mastebogen ved Hakavika, men da jeg kom dit ble jeg lang i maska; veien var stengt med bom. Det var heller ikke mulig å betale seg forbi den. I følge…

Tur til Glitre og Korpåsen

Tiden var kommet for å fullføre PF100-lista i Lier. Jeg manglet nå bare Korpåsen, inne ved Glitre. Man kommer ikke så langt med bilen inn Glitreveien, så det ville bli mye gåing på skogsbilvei inn mot Glitre. Jeg vurderte å hive sykkelen…

Tur til Knausen og gjensyn med Gjevlekollen

Nest siste topp i Liers PF100 liste. Turen til Knausen ville bringe meg til kjente trakter. Jeg hadde tidligere i vår vært en tur på Gjevlekollen. Den gang var truger et fornuftig utstyr å bruke. I dag kunne de heldigvis bli liggende i garasjen.…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.