Kjerringvik

Dagens tur gikk for det meste på Kyststien mellom Kjerringvik og Ula. Jeg kjørte Kjerringvik og fant en gjesteparkering der hvor jeg kunne starte turen. Kyststien er godt merket hele veien ned mot Ula. Nå skulle ikke jeg fullt så langt,…

Hvasser rundt, 31.12.2022

Nyttårsaften 2022 og utflukt til Hvasser stod for tur. Det var nok av snø på Konnerud, så det var deilig å dra til et snøfritt Hvasser. Målet var å følge den merkede Kyststien rundt hele øya. Man kan starte runden fra forskjellige…
, ,

Korpåsen 14.04.2024

Årets første tur i 2024 faktisk. Måtte velge et mål hvor jeg visste det var mulig å gå opp sydskråninga, hvor det ville være smeltet mest snø. Korpåsen, nord for Glitre, er en sånn topp. Turen inn til Glitre gikk fra bommen på…

Blogg

, , ,

Topp7turen, med tillegg

Årets første skikkelige test av formen. Jeg hadde bestemt meg for å gå traséen til Topp7turen. Det er en turmarsj som arrangeres av DNT Drammen og omegn hvert år i slutten av mai. Nå var det kun tidlig i april, men vinteren hadde vært…

Buråsen og Svartåsen

Tilbake på Elgtjernsveien. Jeg var her for et par uker siden. Da var målet Høgåsen, på vei inn mot Sponevollen. Nå hadde jeg sett meg ut nabotoppen Svartåsen som et turmål. Jeg kjørte helt inn til parkeringsplassen, hvor den offentlige…

Endeløshaugen, Stormoen og Røynelihøgda

Etter forrige helgs tur hvor jeg ble nødt til å parkere bilen i sivilisasjonen på grunn av islagte skogsbilveier, var jeg denne helga føre var og valgte et startsted hvor jeg ikke var avhengig av grusveiene. I romjula var jeg en tur inne…

Vardeåsen og Fjerdingstadkollen

Vi skriver 19. mars 2017. Vinteren vi har bak oss har ikke vært spesielt snørik. Mange steder med soleksponering er allerede bare. Det var det jeg håpet på da jeg satte kursen mot Snaukollveien. Tidligere i uka hadde jeg fått min nye…

Høgåsen

Lysere og varmere tider. Det er på tide å endre friluftslivet noe. I fjor handlet det meste om relativt intense turer med mye gange og lite rasting. Grunnutrustninga i sekken bestod bare av en tørr genser, et føstehjelpsskrin og en flaske sportsdrik.…

Gjevlekollen 4. mars 2017

Turen startet på parkeringsplassen i Kanada. Før jeg kunne ta turen inn i terrenget måtte jeg gå rundt 500 meter sørover på hovedveien, Vestsideveien. Rett før et dårlig vedlikeholdt gult hus på høyre side drar det av en traktorvei…
, ,

Kyrfjell 03.03.2017

I dag hadde jeg lyst på en skitur. Kyrfjell på Mjøndalsskauen ble pekt ut som et egnet turmål. Jeg hadde uansett et oppdrag å løse der. Turen startet ved MIF-hytta. Været var grått og tåkete, men med ca. 3 kuldegrader var det i alle…

Eggekollen

Turen starter på Eikseterveien, nærmere bestemt på parkeringsplassen langs veien, mellom Kleivdammen og Eggevollen. For å finne riktig sti går vi langs veien mot Kleivdammen. Det er ikke mange meter å gå før vi ser et skilt som som er…

Storkollen

I et forsøk på å finne ut om den blåmerka stien opp til Storkollen lar seg følge om vinteren, la jeg turen inn Eikseterveien og satte fra meg bilen på Eggevollen parkeringsplass. Siden det var en lørdag midt i skisesongen kan man trygt…

Spiralens omkringliggende topper

Lavt skydekke, grått og surt. Det var ikke drømmeforhold for en tur i skogen, men jeg bestemte meg for en kort runde likevel. Rundt Spiralen ligger det noen koller jeg ikke har vært oppom før. Jeg tok bilen opp spiraltunnelen og parkerte…

Tverråsen

Endelig en tur hvor jeg utelukkende kunne holde meg i Drammen. Målet for turen var et par topper på Tverråsen, og på vei opp dit hadde jeg tenkt å ta en rute om Klemmehøgda for å få registrert den også. Jeg kjørte bilen til parkeringsplassen…

Kardåsen og nok et besøk på Gjevlekollen

Oppryddingsturene har begynt. I området rundt Gjevlekollen ligger det to koller jeg på mine to tidligere turer i dette terrenget ikke har vært innom. Jeg kjørte til den gamle parkeringsplassen ved Kanada og gikk til fots derfra. Trugene…

Disenåsen og nordre Hovlandsfjell

Kanonvær og kulde var det jeg ble tilbudt denne søndagen. Jeg var ikke vond å be. Siden føret hadde vært knallhardt da jeg prøvde skiene forrige uke, lot jeg de bli liggende hjemme. Ikke hadde det kommet noe mer snø den siste uka heller.…

Storsteinsfjell

29. desember, og turåret kan trygt sies å gå mot slutten. Men en liten fottur til skulle jeg klare å presse ut. Det var Storsteinsfjell (540 moh.) som ble plukket ut som dagens hovedmål. Med andre ord ble det nok en tur til Lier. Jeg…

Flagret

Etter noen dager med tung julemat var det både ønskelig og nærmest påkrevd med fysisk aktivitet igjen. Dagens mål var det som tidligere ble regnet som Liers høyeste punkt, Flagret (620 moh.). Nå vet vi at det er sydskulderen på Bjønnestillinga…

Nykjua

23. desember var en nydelig dag, og første dag av juleferien. Forkjølelsen som hadde tatt bolig i kroppen og var der på 3. uka, var ikke et større problem enn at jeg følte for en tur igjen. Usikker som jeg var på formen etter en måned…
, , ,

Bondiseteråsen

Endelig turdag igjen. Det hadde riktignok bare vært to helger med andre prioriteringer, men det føltes som en evighet. Målet i dag var å få tatt en skikkelig jafs av de sydligste toppene i Vestskogområdet. Hvis alt gikk etter planen…

Skog-Slettås

Jeg kjørte til Kriken i Sande. Egentlig hadde jeg tenkt til å kjøre videre inn Trolldalen og parkere ved Guri løkka, men et «kjøring forbudt»-skilt ved Sandåker gjorde at jeg parkerte bilen her. Jeg oppdaget senere at det går en annen…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.