Slokovatnet rundt

Utgangspunktet for turen var todelt, jeg hadde aldri kjørt fjellovergangen mellom Numedal og Eggedal. Det er den siste skog- eller fjellovergang jeg ikke har kjørt i Buskerud. En konsekvens av dette er at jeg ikke har vært i terrenget her…
, , ,

Jøronnatten

Dette var min første tur til Lifjell, pussig nok. Jeg har jo vært forbi området mange ganger, men ikke stoppet her. Jeg plukket ut Jøronnatten som et første turmål, så da kjørte jeg til Røksø parkeringsplass og gikk videre derfra. Turen…

Øverskogen

Nok en tur på jakt etter jernbolter i skogen. Denne gang med start fra Røine på Øverskogen. Turen startet behagelig på skogsbilvei. Veien inn mot breviksetra, og forsåvidt videre, er egenlig veldig koselig. Jeg fikk ikke godt mer enn…

Blogg

Tandbergbrenna

Det var på tide å utforske et område av Finnemarka hvor jeg har vært svært lite; området mellom Breiliflaka og Øverskogen. Via Breiliveien fikk jeg kjørt bilen helt inn til hyttene like under Rokketjern. Turen startet greit på skogsbilvei…

Grottene ved Tverken

Bare en liten tur for å kunne krysse ut et par mål i Ti på topp kampanjen. Jeg kjørte opp til Landfalltjern og parkerte bilen der. Fotturen startet opp veien mot Tverken. Ved Landfallbrenna tok jeg av til venstre og gikk stien over Klemmehøgda.…

Skrimtoppen

Det er ikke mer enn et par uker siden jeg var på Skrim og avla Styggemann et besøk. Nå var jeg tilbake igjen, men denne gangen var det Skrimtoppen som var målet. I motsetning til forrige gang hadde jeg denne gangen nordsiden av Skrimfjellene…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 16: Jøranfisen i Ringerike

Jøranfisen var i ferd med å bli min nemesis. Første forsøk endte med at jeg gikk opp på Svarttjernskollen. Det andre forsøket endte før jeg i det hele tatt hadde begynt å gå. Veien opp mot Vikerkoia var stengt på grunn av arbeid, og…

Røverberget og Kulerudåsen

Målet for denne turen var to koller helt nord på Mjøndalsskauen, like ved Røkebergtjerna. Etter åha betalt 60 kr i veiavgift nede ved Hagatjern, kjørte jeg inn Sirikjerkeveien til jeg kom forbi Damtjern. Ikke så langt etter vannet går…

Breili

Da var det atter på tide å komme seg opp i de nordlige delene av Finnemarka igjen. Tidligere har jeg startet en del turer fra parkeringsplassen på Djupengrop, men i dag tenkte jeg å reise enda litt lenger inn Breiliveien, til Svartdal. Siden…

Styggemann på Skrim

For over 30 år siden var jeg på skitur til Styggemann med faren min. Jeg husker ikke altfor mye av selve skituren, men jeg husker at jeg fikk skikkelig mageknip på vei opp mot toppen. Det kunne i alle fall ikke skyldes «tynn luft»-problematikk…
, , ,

Helvetesnuten og andre topper på Mjøndalsskauen

Da var det på tide å teste kroppen litt igjen etter en usedvanlig seig forkjølelse. Riktignok hadde jeg rørt på meg noen uker allerede, men ikke på en skikkelig langtur. Målet for turen var 4 koller i området mellom Sirikjerke og Kyrfjell.…

Høgståsen og Ormtjernsåsen

Første tur fra Lelangsplassen ble egentlig en oppsamlingstur etter turen til Gampåsen i fjor. Jeg hadde tenkt til å ta turen oppom Høgståsen da, men tiden løp fra meg den gangen så den måtte utsettes. Jeg kunne starte sydover på…

Svarttjernskollen

Det begynner etter hvert å bli få topper igjen i min jakt på kommunetopper i Buskerud. Og de som gjenstår ligger stadig lengre unna. Den nærmeste nå er Jøranfisen/Gyranfisen i Ringerike. Dit var det på tide å dra nå. Jøranfisen…
, , , ,

Kommunetopper i Buskerud: Topp 14 og 15: Gråfjell i Flå og Sigdal og Høgevarde i Krødsherad

Turen til Norefjell gav meg en mulighet til å sjekke ut tre kommuner fra lista med kommunetopper i Buskerud. Det er riktignok bare to topper å bestige for å få til det, fordi Gråfjell (1466 moh.) deles av Flå og Sigdal. Høgevarde (1459…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 13: Hallingnatten i Nes

Nes høyeste fjell var målet for denne turen. Hallingnatten (1314 moh.) Ligger i området mellom Haglebu og Tunhovd. Det er flere relevante steder å starte en dagstur til Hallingnatten fra, men jeg valgte å kjøre til Gørrbu, ei hyttegrend…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 12: Borgsjåbrotet i Nore og Uvdal

Ny kommunetopp i Buskerud stod for tur. Denne gangen var det Borgsjåbrotet i Nore og Uvdal som stod for tur. På kartet virket det som den enkleste veien opp var å starte på fjellovergangen mellom Tessungdalen og Imingfjell, så jeg kjørte…
, , , , ,

Kommunetopper i Buskerud: Topp 11: Flesebekkble i Flesberg

Så var jeg også tilbake på Blefjell. Et lite tilbakeblikk på bilder fra siste tur i dette området kan tyde på at det er 18 år eller lenger siden forrige gang. Nå som da, var det Nordstul i sydenden av Blefjell som var startsted. Denne…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 10: Mørkreiåsen i Hole

Trolig den siste skogtoppen som gjenstår i min «21 topper»-kampanje. Mørkreiåsen i Hole strekker seg bare 574 moh. og befinner seg i Krokskogen, øst for Tyrifjorden. Men for å komme meg dit valgte jeg meg en rute sørfra, fra Lommedalen…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 9: Storegrønut i Rollag

Endelig tilbake på snaufjellet. Etter å ha latt prosjektet hvile en stund nå, så føler jeg at det er på tide igjen å ta for meg kommunetoppene i Buskerud. Jeg har allerede tatt toppene i Hurum, Røyken, Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre…

Andersnatten

Jakten etter markante topper i Buskerud hadde tidligere i uka tatt meg til Tekslehogget i Flesberg/Rollag. Derfra hadde jeg fin utsikt over til den andre toppen i denne kampanjen, Andersnatten i Sigdal. Dette fjellet er jo mest kjent for…

Lauvkollen og Svartvannsåsen

Tilbake på Vestskauen igjen, til noe som må kunne kalles en oppsamlingstur for et par åser jeg av en eller annen grunn ikke har fått med meg tidligere. Mest trolig har de ligget akkurat utenfor hensiktsmessig rekkevidde på tidligere turer.…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.