Kjerringvik

Dagens tur gikk for det meste på Kyststien mellom Kjerringvik og Ula. Jeg kjørte Kjerringvik og fant en gjesteparkering der hvor jeg kunne starte turen. Kyststien er godt merket hele veien ned mot Ula. Nå skulle ikke jeg fullt så langt,…

Hvasser rundt, 31.12.2022

Nyttårsaften 2022 og utflukt til Hvasser stod for tur. Det var nok av snø på Konnerud, så det var deilig å dra til et snøfritt Hvasser. Målet var å følge den merkede Kyststien rundt hele øya. Man kan starte runden fra forskjellige…

Korpåsen 14.04.2024

Årets første tur i 2024 faktisk. Måtte velge et mål hvor jeg visste det var mulig å gå opp sydskråninga, hvor det ville være smeltet mest snø. Korpåsen, nord for Glitre, er en sånn topp. Turen inn til Glitre gikk fra bommen på…

Blogg

Høgståsen og Ormtjernsåsen

Første tur fra Lelangsplassen ble egentlig en oppsamlingstur etter turen til Gampåsen i fjor. Jeg hadde tenkt til å ta turen oppom Høgståsen da, men tiden løp fra meg den gangen så den måtte utsettes. Jeg kunne starte sydover på…

Svarttjernskollen

Det begynner etter hvert å bli få topper igjen i min jakt på kommunetopper i Buskerud. Og de som gjenstår ligger stadig lengre unna. Den nærmeste nå er Jøranfisen/Gyranfisen i Ringerike. Dit var det på tide å dra nå. Jøranfisen…
, , , ,

Kommunetopper i Buskerud: Topp 14 og 15: Gråfjell i Flå og Sigdal og Høgevarde i Krødsherad

Turen til Norefjell gav meg en mulighet til å sjekke ut tre kommuner fra lista med kommunetopper i Buskerud. Det er riktignok bare to topper å bestige for å få til det, fordi Gråfjell (1466 moh.) deles av Flå og Sigdal. Høgevarde (1459…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 13: Hallingnatten i Nes

Nes høyeste fjell var målet for denne turen. Hallingnatten (1314 moh.) Ligger i området mellom Haglebu og Tunhovd. Det er flere relevante steder å starte en dagstur til Hallingnatten fra, men jeg valgte å kjøre til Gørrbu, ei hyttegrend…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 12: Borgsjåbrotet i Nore og Uvdal

Ny kommunetopp i Buskerud stod for tur. Denne gangen var det Borgsjåbrotet i Nore og Uvdal som stod for tur. På kartet virket det som den enkleste veien opp var å starte på fjellovergangen mellom Tessungdalen og Imingfjell, så jeg kjørte…
, , , , ,

Kommunetopper i Buskerud: Topp 11: Flesebekkble i Flesberg

Så var jeg også tilbake på Blefjell. Et lite tilbakeblikk på bilder fra siste tur i dette området kan tyde på at det er 18 år eller lenger siden forrige gang. Nå som da, var det Nordstul i sydenden av Blefjell som var startsted. Denne…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 10: Mørkreiåsen i Hole

Trolig den siste skogtoppen som gjenstår i min «21 topper»-kampanje. Mørkreiåsen i Hole strekker seg bare 574 moh. og befinner seg i Krokskogen, øst for Tyrifjorden. Men for å komme meg dit valgte jeg meg en rute sørfra, fra Lommedalen…

Kommunetopper i Buskerud: Topp 9: Storegrønut i Rollag

Endelig tilbake på snaufjellet. Etter å ha latt prosjektet hvile en stund nå, så føler jeg at det er på tide igjen å ta for meg kommunetoppene i Buskerud. Jeg har allerede tatt toppene i Hurum, Røyken, Lier, Drammen, Nedre Eiker, Øvre…

Andersnatten

Jakten etter markante topper i Buskerud hadde tidligere i uka tatt meg til Tekslehogget i Flesberg/Rollag. Derfra hadde jeg fin utsikt over til den andre toppen i denne kampanjen, Andersnatten i Sigdal. Dette fjellet er jo mest kjent for…

Lauvkollen og Svartvannsåsen

Tilbake på Vestskauen igjen, til noe som må kunne kalles en oppsamlingstur for et par åser jeg av en eller annen grunn ikke har fått med meg tidligere. Mest trolig har de ligget akkurat utenfor hensiktsmessig rekkevidde på tidligere turer.…

Tekslehogget

Det siste året har jeg i store trekk bare holdt meg i Drammensmarka, både på nordsiden og sydsiden av Drammenselva. Og selv om det bare har vært hyggelige turer der, så blir det litt ensformig med tanke på vegetasjon og terrengtyper. I…

Eggekollen, Gjevlekollen og Glasåsen

I påvente av at siste ukes snøfall skal smelte bort og gjøre det mulig å gå til fots i høyden igjen, kan jeg kose meg med noen turer i lavlandet. Jeg tenkte jeg kunne sjekke inn et par turmål i Bedriftsidrettens «Ti på topp»-kampanje.…

Gunhildrudknatten

På tide med en natt ute igjen. Det var ikke mange områdene som pekte seg ut for en slik tur nå. Det hadde falt en del snø i uka som gikk, og det var fortsatt en kald værtype, så det ville nok fortsatt være en del snø igjen i høyden.…

Tragedien ved Gunhildrudsetra

av Audun Knappen Vårmorgenen utenfor var våt og ekkel. Almanakken viste 24. april 1945. I fem år hadde den tyske okkupasjonsmakten spredd brutalitet og terror omkring seg. Ennå var det ikke slutt. Men de som hemmelig lyttet på radio eller…

Bjørnestillingsåsen, Steingatåsen og Sandseteråsen

I det siste har jeg vært en del turer i terrenget på østsiden av Eikeren. Turen i dag ville i så måte ikke skille seg nevneverdig fra dette, men ville nok samtidig bli den siste i dette området på en stund. Målet for turen var tre…

Elgmyrkollane og Falkenåsen

Nok en ettermiddagstur. Denne gangen ble det snakk om en litt lenger tur enn den jeg var ute på i går. Jeg kjørte bilen inn til Vassbotn ved Eidsfoss og startet turen ved en stengt bomvei. Målet for turen var åsene Elgmyrkollane og Falkenåsen.…

Gjertrudskollen

Nok en rolig ettermiddagstur. Gjertrudskollen ligger litt for seg selv, og har blitt liggende rett i utkanten av hva som har vært hensiktsmessig for meg på tidligere turer i området. Jeg kjørte inn mot Montebello Arena. Her er det i alle…

Sauekollen og Vallevollåsen

Fortsatt litt sliten etter min variant av Topp7turen, valgte jeg å ta en rolig ettermiddagstur. Jeg kjørte inn til Damvannet like ved Eiksetra. Jeg hadde dette som startsted i fjør også, på turen over Eggekollane. I likhet med i fjor…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.