Kjerringvik

Dagens tur gikk for det meste på Kyststien mellom Kjerringvik og Ula. Jeg kjørte Kjerringvik og fant en gjesteparkering der hvor jeg kunne starte turen. Kyststien er godt merket hele veien ned mot Ula. Nå skulle ikke jeg fullt så langt,…

Hvasser rundt, 31.12.2022

Nyttårsaften 2022 og utflukt til Hvasser stod for tur. Det var nok av snø på Konnerud, så det var deilig å dra til et snøfritt Hvasser. Målet var å følge den merkede Kyststien rundt hele øya. Man kan starte runden fra forskjellige…

Korpåsen 14.04.2024

Årets første tur i 2024 faktisk. Måtte velge et mål hvor jeg visste det var mulig å gå opp sydskråninga, hvor det ville være smeltet mest snø. Korpåsen, nord for Glitre, er en sånn topp. Turen inn til Glitre gikk fra bommen på…

Blogg

Ryggetang-Slettås

Helgas siste tur skulle gi et gjensyn med Fjellskar. Det var ikke mer enn et par uker siden jeg var der sist, men nå var det atter på tide med en tur tilbake. I motsetning til forrige gang hvor jeg la turen sørover fra Fjellskar, gikk jeg…

Presteseteråsen

Fortsatt preget av gårsdagens tur, bestemte jeg meg for at i dag blir det en ”hviletur”. Jeg hadde lyst til å gå et sted visste ville være greit å navigere seg rundt i, og som også kunne by på litt utsikt. Området rundt Presteseteråsen…
, , ,

Sæteråsen

I dag var målet et område helt syd på Vestskogen. Jeg hadde tenkt å traversere en åsrekke som danner den sydlige grensen av Vestskogen, mot Hof og Bergsvannet. Jeg parkerte bilen ved stengt bomvei inn til Kabretta, og ruslet litt vestover…

Damåsen

Denne gangen kunne jeg faktisk starte turen hjemme på trappa. Målet for turen var Damåsen, en halvtimes gange hjemmefra. Damåsen ligger rett syd for Stordammen, og er en høyde jeg har vært over mange ganger i barndommen. Men det er…

Fjellskar

For en gangs skyld (men ikke den siste) la jeg lørdagsturen til et annet fylke. Det var riktignok ikke lenger unna en Drammens nabokommune Sande, i Vestfold. Det var Fjellskardtoppene som var dagens hovedmål, men siden de ligger på hver sin…

Kroktjernhaugen

Jeg kjørte bilen inn Sirikjerkeveien, og tok etter hvert av sydover og parkerte like ved Nordre Østerudseter. Dagens første mål var Svarttjernhaugen, kun en mindre motbakke østover fra der jeg parkerte bilen. På veien opp svingte jeg…

Finntomtåsen

Det ble en kort kjøretur fra garasjen ned til bommen i Andorsrud, hvor turen startet. Turen startet med en lang transportetappe på skogsbilvei, før jeg kunne fortsette i terrenget. Jeg satte kursen mot Rønnehue, en gammel boplass i skogene…

Ertekollen og Kyrfjell

Søndagen startet regntung og grå, og det var så jeg fryktet at det ikke ville bli noen tur denne dagen. Men i løpet av en liten halvtime hadde det hele snudd, og det var solskinn og blå himmel over det hele. Jeg fikk pakket sekken og satte…
, , ,

Leitjern

Etter å ha tilbrakt en del tid i Finnemarka denne sommeren, syntes jeg det var på tide å vie litt oppmerksomhet til skogene på sørsiden av Drammenselva. Det er jo tross alt de som er nærmest hjemstedet.  Været var ikke det beste,…

Gampåsen og Grasåsen

Helgas andre tur gikk til den østre siden av Finnemarka. Været var nydelig, så jeg hadde lyst til å komme meg opp på en topp som kunne ha litt utsikt. Uten på noen som helst måte å være sikker på det, antok jeg at Gampåsen kunne være…

Kvibergåsen m. fl.

Sponevollen var nok en gang utgangspunkt for en liten tur til skogs. Forrige gang gikk jeg nordover, på Hovlandsfjell, mens denne gangen hadde jeg tenkt meg opp på noen topper i sydlig retning. Den første toppen, Lauvåsen, ligger helt inntil…

Tur til Rassballhaugane

Dagen startet grå og regntung, men siden jeg ikke hadde fått vært ute på en stund så bestemte jeg meg for en tur til skogs. Naturligvis falt valget på Finnemarka, og da mer spesifikt på et av mine «sorte hull» i marka, nemlig det nordøstre…

Hovlandsfjell

Dagen startet med lavt skydekke, og restene fra gårsdagens regnvær var synlige både her og der. Men meteorologene hadde meldt fint vær, så jeg satte meg i bilen og kjørte opp til Geithus. Målet for dagen var Hovlandsfjell. Jeg kjørte…

Kapitelen

Jeg hadde egentlig tenkt å ta en "rufs" oppe i Finnemarkas nordøstre hjørne, men av forskjellige grunner strandet det i dag. For det første så møtte jeg på alle regnskurers mor da jeg kom til Kanada i Lier. Den løyet riktignok etter…

Solbergrunden

Dagen startet med fin sol gjennom soveromsvinduet. Det trigget meg til å pakke sekken og komme meg til skogs. Jeg så forøvrig ikke noe mer til sola den dagen. Jeg hadde bestemt meg for en tur med litt mer stigåing enn jeg normalt opplever…

Tur til Røysåsen

Etter en god ferietur utenlands var det igjen på tide å tråkke litt i den norske naturen. Turvalget denne gangen falt på Røysåsen, som står på PF100-lista til Øvre Eiker.  Jeg kjørte til Årbogen og betalte nok en gang 50…

Svartskurdåsen

Andre del av dagens tur var en liten avstikker til Holtefjell. Jeg hadde en topp igjen der på PF100-lista, så jeg svingte inn mot Hoensvannet, og tok av på veien inn til Skjølsetra. Jeg kjørte ikke veien helt inn, men parkerte der Prestvannselva…

Snaukollen og Dypingskollen

Dagens mål var kollene Dypingskollen og Snaukollen i Finnemarka. Som med så mange andre turmål i Finnemarka, er det flere veier inn til målet. Jeg valgte å ta bilen inn Damtjernveien fra Åmot. Man må betale 30 kroner i bommen nede ved…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.