Melen

Siste tur på denne nordmørsturen stod for døren. Melen i Fræna var målet. Den skulle egentlig vært første tur, men ble utsatt på grunn av været. Været var ikke noe bedre nå, men sånn hadde det vært hver morgen her oppe, så jeg tok en sjanse på at tåke og skyer ville...

Reinsfjellet

Dette ble på mange måter en de de mer enkle fjellturene jeg har hatt, 800 høydemeters stigning til tross. Jeg kjørte bilen opp Torvikdalen til der hvor veien opp til Reinsfjellet tar av. Det er et svært TV- og radiomastanlegg på toppen, så det går en godt vedlikeholdt...

Meekknoken

Målet for turen var i utgangspunktet Melen i Hustadvika, men usikkert vær gjorde at jeg stokket litt om på turrekkefølgen og satte kurs mot Meekknoken på Averøy i stedet. Jeg fikk meg en fin kjøretur rundt øya til Mork hvor bilen ble plassert og fotturen startet. Og...

Bremsneshatten

Dagen startet med grått og tåkete vær. Såvidt jeg har forstått, er ikke det helt uvanlig på Nordmøre. Dagens turmål var Melen, på grensa mellom Eide og Fræna. Været gjorde at jeg tynet avreise så lenge jeg følte jeg kunne. Til slutt hadde jeg ikke annet å gjære enn å...

Sørbølfjell

Sørbølfjellet i Flå var mål for denne dagens tur. Lat som jeg er kjører jeg bilen så nære toppen som mulig. I senere år har det for Sørbølfjellets vedkommende blitt mye lettere. Det har «alltid» vært hytter her, men hyttebygginga har eskalert i det siste. Hyttefeltene...

Vardefjell

I dag hadde jeg lyst til å kikke litt på Trillemarka. Det er område av Buskerud jeg har vært lite i. Trolig fortjener det videre utforsking enn den turen til Vardefjell, som var dagens mål. Jeg kjørt opp til Nedre Eggedal og deretter inn Nerdalsveien. Veien innover...

Nystølsvarden

Prosjektet med å bestige alle kommunetoppene i Buskerud nærmer seg slutten. Denne gangen stod den 4. siste toppen for tur, Nystølsvarden i Gol. Lat som jeg er tok jeg den enkleste ruta opp. Den innebærer at man kjører inn mot Nystølene, på sørsiden av fjellet. Veien...

Blodfjell

Når jeg kjører ned Hallingdalen nede ved Gulsvik så har jeg alltid lagt merke til en vegg av en ås langt nede på Krøderen. Det er jo faktisk denne åsen som gjør at Krøderen får den litt slyngete formen den har. Vannet er nødt til å sno seg rundt Blodfjell. Jeg tenkte...

Gyrihaugen

Et seiglivet mål har vært å komme seg opp på Gyrihaugen. Den karakteristiske formen på toppen har jeg sett på utallige turer i Finnemarka de siste årene, men først nå ble det til at jeg tok turen. Det er flere måter å komme seg til Gyrihaugen. Fra sør kan man gå fra...

Jonsknuten  2018

Jonsknuten 2018

Trolig Sør-Buskeruds tydeligste topp. Det skyldes ikke fjellets store høyde, for den er ikke mer enn så vidt over 900 meter. Men alt i nærheten rager vesentlig lavere, så den stikker seg ut i omgivelsene og er lett synlig fra store deler av det søndre Buskerud. Jeg...