Drammens nordmark

Endeløshaugen

Bare en kjapp tur inn til Svartvannet fra Øverskogen for å drone fotografere vannet. Dette var min tredje tur inn til Svartvannet, men den første på sommerføre. Jeg gikk skiløypa inn til vannet, men på tilbakeveien oppdaget jeg den blåmerka stien som er en kortere vei...

Neverkollen

Målet for dagens tur var Neverkollen i Lier. Jeg har vært her en gang før, på sommerstid, så jeg tenkte at det kunne være morsomt med en tur dit på vinteren også. Bilen satte jeg fra meg ved bommen i Gifstadveien. Derfra fortsatte turen til fots en kort strekning...

Høgåsen

Sesongdebut på truger. Og turen skulle gå til Høgåsen, en topp jeg hadde besteget på truger tidligere. Forrige gang var jeg der senere på våren, så da var det greit å finne en plass å sette fra seg bilen. Nå måtte jeg kjøre lenger opp mot Sponevollen, og fikk dermed...

Hørtekollen

Året var på hell, og jeg hadde ikke akkurat vært den flinkeste til å trimme vekk ribbefettet fra jula. Sant å si så var jeg vel blitt liggende i sofaen hele romjula, men nå hadde jeg i alle fall bygget opp nok overskudd til å ta meg en liten kveldstur. Jeg tenkte det...

Tverråsen november 2018

En tur jeg i stor grad har gått tidligere. Men området den går i er veldig trivelig så et gjensyn ville være hyggelig. Jeg tok bilen inn til Landfalltjern og gikk videre derfra. På veien opp mot Tverken går det mange avstikkere. Jeg tok den som går over Klemmehøgda,...

Garsjø

Det var en grå og regntung dag, men så var det også lenge siden siste tur så da ble det en tur ut for meg. Jeg hadde lenge tenkt på å gå Garsjø rundt som et turforslag til Ti på topp. Jeg har aldri gått helt rundt vannet før så jeg trengte en runde for å få et...

Drammens sørmark

Hestmyrbrenna

Årets første tur. Jeg hadde bestemt meg for å besøke Hestmyrbrenna, et område mellom Steglevann og Majordammen, med ei svær myr som har gitt navnet til området. Bilen ble parkert ved Tabor. Ut fra forholdene ved parkeringsplassen ble trugene liggende igjen i bilen, og...

Langetjern

Da var det atter tid for å strekke på beina igjen. Jeg hadde lyst på en tur som i alle fall nærmet seg 20 kilometer, og gjerne med veier jeg ikke har gått før. Langetjern på Mjøndalsskauen ble valgt som et passende mål. Det ville riktignok innebære for en stor del å...

Svartevannet

Ny tur til Vestskauen, denne gang med start fra Andorsrud. Målet for turen var å gomme seg inn til Svartevannet og få tatt noen bilder av vann jeg passerte på veien. Første mål i så måte var Majordammen, et av de mer populære vannene i marka. Dette skyldes nok den...

Øyvann

Det begynner å bli en stund siden jeg har vært på tur i det jeg kaller bakgården min, Vestskogen, så det var på høy tid at jeg satte kursen mot Montebello arena igjen. Målet var Øyvann og Prestevann, for å dronefotografere de. For en gangs skyld kunne jeg se fram...

Ertekollen

Det ble en kveldstur for å merke en trase til Ertekollen i forbindelse med årets Ti på topp konkurranse.Bilen ble parkert ved MIF-hytta og derfra gikk turen vestover i lysløypa. Det var fortsatt noe snø i løypa, men ikke verre enn at det gikk an å gå i den uten å...

Gruveåsen 11.05.2018

Nok en merketur for Ti på topp. Siden ruta går fra Gulskogen og opp til toppen av Gruveåsen, så valgte jeg å ta den som en del av turen hjem fra jobb. Jeg gikk elvepromenaden fra Papirbredden opp til Gulskogen og SIF-huset. Derfra bar det gjennom bebyggelsen til...

Andre steder

Nystølsvarden

Prosjektet med å bestige alle kommunetoppene i Buskerud nærmer seg slutten. Denne gangen stod den 4. siste toppen for tur, Nystølsvarden i Gol. Lat som jeg er tok jeg den enkleste ruta opp. Den innebærer at man kjører inn mot Nystølene, på sørsiden av fjellet. Veien...

Seteråsen (Svelvik)

I mitt voksne liv har jeg aldri vært på tur i Svelvik. Skogene der har egentlig gått godt under radaren min, men med Ti på topps to turer i traktene nede ved Svelvik, fikk jeg muligheten til å gjøre noe med dette. Som sagt er det to turer der nede, men jeg tenkte å...

Vestbyvarden

Dette skulle egentlig vært en tur i de vestlige delene av Finnemarka, men da jeg forsøke å kjøre inn Glitreveien fra Modumsiden, var det stopp ved betalingsbommen. Veien var stengt for videre kjøring på grunn av skogbrannfare. En alternativ plan måtte legges på...

Grølla

Da stod nok en tur til Surtvarden for tur. Skjønt det var jo omtrent et halvt år siden sist, så jeg renner jo ikke ned området. Forrige gang jeg var her måtte jeg parkere bilen ved Dokkavannet og gå til fots derfra, på grunn av isete vei. Det var absolutt ikke noe...

Stikkvannskollen 17. mars 2018

Endelig turdag igjen. Vinteren hadde vært hard og lang for både kropp og sinn, og det hadde blitt mange turer som ikke kom lenger enn til sofaen. Men nå ble trugene pakket og kursen satt mot Hurum. Målet var Stikkvannskollen. Jeg har vært der før. Den gang var det i...

Surtvarden

Det hadde snødd en del om natten, men ikke nok til at jeg vurderte noe annet enn støvler som fottøy for dagens tur. Målet var Surtvarden på Holtefjell. Jeg har vært i dette området mange ganger i løpet av barndommen. Langvannet og Kroktjern, rett vest for kollen var...