Nok en ettermiddagstur. Denne gangen ble det snakk om en litt lenger tur enn den jeg var ute på i går. Jeg kjørte bilen inn til Vassbotn ved Eidsfoss og startet turen ved en stengt bomvei. Målet for turen var åsene Elgmyrkollane og Falkenåsen.

Jeg la i vei på skogsbilveien som raskt nok begynte å stige i terrenget. Nede ved bilen stod hvitveisen i full blomst, mens etter hvert som jeg steg i terrenget så ble det stadig færre tegn til vår. Men snøen var i alle fall borte, stort sett. Litt oppe i lia skulle skogsbilveien gå over i en sti. Jeg fant for så vidt stien, men skogsbilveien fortsatte oppover lia, dog i en litt annen retning. Den var ikke inntegnet på kartet, men det var mer fristende å følge skogsbilveien for den så litt mindre kronglete ut enn stien. Samtidig måtte jeg passe på at veien ikke ledet meg ut av kurs. Etter et par hundre meter svingte den i riktig retning og jeg kunne konstatere at jeg traff med valget mitt. Skogsbilveien gikk etter hvert sammen igjen med stien jeg eventuelt kunne valgt litt lenger ned i lia.

Elgmyrkollen

Elgmyrkollane består som navnet sier av flere koller, og jeg kom på grunn av en feilnavigering opp på feil kolle først, før jeg klarte å hente meg inn og komme på rett topp. Den høyeste av Elgmyrkollane har det kjennetegnet at den har ei svær høyspentmast dønn på toppen. Høyspentlinja gjør at det er litt utsikt nordover. Sørover sørger terrenget for at det er litt utsikt mot Eikern, Hof og Skibergfjell.

Neste mål på turen var Falkenåsen, nesten rett vest for, men en god del lavere enn Elgmyrkollane. På vei ned til Falkenåsen ligger Hesthammarsetra. Jeg satte kursen mot den for like ved ligger det ei hytte hvor det

Hesthammarsetra

starter en sti jeg kunne følge til foten av Falkenåsen. Fram mot Hesthammarsetra måtte jeg finne vei i terrenget, men et vassdrag gjorde den jobben grei for meg. Bekken renner forbi like ved setra. Hesthammarsetra er ikke lenger noe prektig skue. Det peneste man kan si er vel at bygningen i det minste står ennå, og den kommer ikke til å rase i år. Men det er lett å se at setra har vært et idyllisk sted tidligere. Sydvendt og med en fin voll rundt, var nok dette et bra sted å tilbringe somrene tidligere.
Jeg ruslet rett vestover mot hytta som kalles Fjelltuen. Den ligger bare 100-200 meter fra Hesthammarsetra så orienteringa ble ikke spesielt vanskelig. Jeg fant ikke helt den stien jeg skulle ved hytta, så jeg satte i vei i rimelig riktig retning ned lia. Samtidig som jeg gikk ned lia lette jeg også etter stien, og jeg fant den til slutt, men da var jeg i praksis nede ved foten av Falkenåsen. Selv om Falkenåsen er omkranset av høyere koller, så er den i seg selv rimelig spektakulær. Den er stupbratt på flere sider, og det greieste utgangspunktet for å karre seg opp er det nordøstre hjørnet. Jeg gikk dit og kom meg greit opp, selv om jeg måtte ned på alle fire et par steder.
Utsikten over Eikern og tilstøtende områder var fantastisk. Litt uflaks for meg så hang det ei regnbyge over landområdene på vestsiden av Eikern, så tidvis var det litt vanskelig å skimte over. Men Hakavik og Gunhildsrudknatten var lette å se.

Ned igjen fulgte jeg en traktorvei et stykke, men tok av inn i skogen for ikke å havne på hovedveien langs Eikern. Etter 500 meter med gåing i terrenget kom jeg inn på en blåmerka rundløype som ville ta meg helt tilbake til bilen. Jeg kunne ha tatt den nordlige veien til venstre. Det ville ha vært kortest og raskest, men jeg valgt den sydlige ruten til høyre. Den går over Hovåsen, og jeg ville sjekke ut den også. Hovåsen er som sådan en vakker ås med lett furuskog og lyngbunn. Toppunktet er unnselig og utsikten så å si fraværende. Men det er i alle fall ei turbok man kan signere seg inn i der.
Jeg fulgte den blåmerka stien helt tilbake til bommen hvor bilen stod parkert.

Alt-i-alt en tur på litt over 10 kilometer, som jeg brukte nøyaktig 3 timer på.

Bilder fra turen

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”12″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”240″ thumbnail_height=”160″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”20″ number_of_columns=”0″ ajax_pagination=”0″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”1″ slideshow_link_text=”[Show slideshow]” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]