Kolkinnåsen

Dagens andre PF100-tur. Mye av det samme som den første. Ingen sti det meste av veien, så det ble zikzaking opp lia for å unngå tett granskog og snøfonnene. Utrolig vått i terrenget, både på grunn av nattens regn og snøsmeltinga. …

Ørsteinåsen

Dagens, og årets, første PF100-tur i Flesberg. Grei tur, selv om det ble mye bushing mot toppen. Heldigvis var det i sydvendt skråning, så det meste av snø hadde reist.Kart:Bilder:

Kyststien rundt Mølen

Ny tur langs Kyststien i Vestfold. I dag ble det en runde med start og mål i Helgeroa. Jeg kjørte ned til småbåthavna og parkerte på gjesteparkeringen der. Der nede var det også skilter for veien videre.Det ble en tur sørover, langs…

Blogg

Nordlandet rundt

På grunn av litt for mye snø i høyfjellet på Nordmøre fortsatt, er turprogrammet endret litt for disse dagene. I dag ble det en tur hvor jeg titt og ofte barberte fjæresteinene.Jeg kjørte til Løkkemyra og lånte en parkeringsplass…
, ,

7-fjell Frei

Værgudene hadde skrudd på alt av sjarm over Kristiansund, så jeg fikk avsluttet denne helga med en tur i fantastisk vær. Jeg hadde bestemt meg for å gå løypa til 7-fjell Frei. 7-fjell Frei var en turmarsj arrangert av KNT et par…
, , ,

Roholtfjell

Roholtfjell har vært et mål lenge. Jeg var forbi en gang for to år siden, men droppet fjellet til fordel for et lavere siden formen ikke var all verdens da. Nå er formen på plass, og da var det dags å prøve.Jeg kjørte til Heia, midt…

Berganvarden

Tur til Berganvarden i Sigdal stod for tur. Toppen ligger på østsiden av Soneren. Jeg kjørte bilen til Bergangårdene. I veikanten der er det en liten lomme hvor det er plass til et par-tre biler.På de fleste kart er det ikke mulig å…

Steinmann

Endelig en tur hvor jeg kunne gå en runde, og ikke bare fram og tilbake samme vei. Steinmann ved Meheia, kombinert med Kolknuten ville gi meg denne muligheten.Jeg kjørte inn til Meheia og parkerte ved parkeringsplassen ved Steingrunnsvannet.…

Sveinsbuvarden

Sveinsbuvarden var første topp i år hvor det var berettiget håp om snaufjell på toppen. Kartet kunne i alle fall indikere at det ikke var noe vegetasjon der. Men opp dit var det en tur gjennom skogen.Jeg kjørte bilen inn til parkeringsplassen…

Lindumvarden

Lindumvarden i Kongsberg stod for tur denne dagen. Den ligger rett øst for Skrim, mot Lågendalen. Det er flere veier opp til toppen. Lat som jeg er, satset jeg på den enkleste. På kartet så det ut som det kunne gå kjørevei nesten helt…

Seteråsen

Stadig lengre nord i Flesberg. Nå var det Seteråsen, helt vest på Holtefjell, som stod for tur. På kartet virket det som det var greiest å komme seg opp dit fra nordsiden. På veien mellom Bingen og Lampeland fant jeg en lomme jeg kunne…

Skjennåsknatten

Helgens andre tur gikk til et område rett sør for det jeg var i i går. Dagens mål var Skjennåsknatten, mellom Numedal og Lurdalen.Jeg kjørte opp Lurdalen, men ikke så langt som i går. Rett sør for Ulland tok jeg av på en liten…

Rognliåsen

På tide med en ny kommune. Ikke det at jeg er ferdig med alle PF100 toppene i Kongsberg, men for avvekslingens skyld ville jeg prøve en topp i Flesberg. Valget falt på Rognliåsen, helt syd i Flesbergs del av Holtefjell.Det er ingen…

Meskestadhøymyråsen

Denne turen skulle egentlig gått inn til Mykle, men en vinterstengt vei over skogen gjorde at det ble Meskestadhøymyråsen i stedet.Jeg kom meg ned fra Omholtfjell, og ned til hovedveien gjennom Lågendalen. Derfra kjørte jeg litt sør…

Jondalsåsen

Neste topp på PF100-lista for Kongsberg, var Jondalsåsen. Nå har jeg vært mye sør for Kongsberg by i det siste, og da er det hyggelig å ta en tur nord, nærmere fjellene. Det er fortsatt nok av snø over 600 meter, men Jondalsåsen er…

Hajeråsen

Dagens siste turmål var Hajeråsen. Den ligger rett øst for Skroppfjell, kun en elv skiller de to fjellene. Jeg kunne ha vurdert å ta disse to toppene sammen, men dalsidene var så bratte at jeg valgte å dele de opp i separate turer. Jeg…

Skroppfjell

Dagens andre tur gikk til Skroppfjell. Jeg kjørte inn mot Hajeren fra Komnes, og parkerte bilen i en parkeringslomme i nærheten av Hulpen. Skroppfjellet ligger like ved parkeringsplassen så det var ikke noen lang tur jeg skulle ut på.Skroppfjellet…

Tuftfjellet

Tuftfjellet var den sydligste av de gjenstående PF100-toppene i Kongsberg. Det er flere måter å komme seg opp på den. Jeg valgte å gå opp østsiden.Jeg kjørte bilen inn Lianveien, forbi den glattkjøringsbanen NAF har her inne i skogen.…

Lauvåsen

Dagens turmål befinner seg i et militært skytefelt. Jeg følte derfor at det var tryggest å ta turen dit nå i påska, hvor det sikkert er begrenset militær aktivitet. En viss fare for snø var det dog på denne tiden av året.Jeg…

Høgåsen (Hvittingfoss)

Målet for turen var Høgåsen, rett øst for Hvittingfoss. Det er ikke all verdens høyde på denne toppen, men det er helt greit med tanke på å slippe snøen.Jeg kjørte inn til Vesetrud, rett utenfor Hvittingfoss. Derfra gikk ferden…

Ånnestadåsen

I påvente av at snøen forsvinner blir man nødt til å ty til diverse alternative løsninger for å holde seg unna den. Til nå har jeg valgt å holde meg i lavlandet, hvor den i stor grad er smeltet. Men jeg liker meg best litt høyere oppe…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.