Det har vært utrolig vått denne høsten. Det er nesten ikke fristende å bevege seg utenfor de store stiene, av frykt for å havne i et vann- og gjørmekaos. Og det var bakteppet for denne turen.

Jeg kjørte inn til parkeringsplassen ved Sponevollen og gikk derfra mot selve setra. Herfra ble det å følge veien som går på nordsiden av Langevann. Borte ved vestenden av vannet slapp jeg drona fri og fikke noen ganske bra oversiktsbilder. Været var grått og overskyet, men skylaget lå høyt nok til at drona fikk fri sikt. Etter at fotograferingen var over fortsatte jeg østover på veien.

Dessverre er det ikke helt sammenhengende veiforbindelse på nordsiden av Langevann. Det kommer veier både øst- og vestfra, men de møtes ikke helt, så det er et stykke midt på vannet hvor det kun er en veldig utydelig sti å følge. Grunnen til at den er utydelig skyldes nok i stor grad at den går gjennom et myrlendt terreng. Ikke akkurat det jeg hadde mest lyst til å bevege meg gjennom når nedbøren har vært så omfangsrik som den har vært i det siste. Men valgene var ikke mange, og foruten et skikkelig gjennomtråkk på ei myr, kom jeg meg tørrskodd gjennom terrenget til skogsbilveien fra øst. Denne veien møter etter kort tid Heggenvollveien. Jeg fortsatte østover på denne veien, og i motsetning til tidligere på turen var det i alle fall litt tegn til liv her. Det første mennesket jeg møtte var en som trolig var en del av et jaktfølge. Litt lenger ned veien møtte jeg et par karer som så ut til å være ute i samme ærend som meg, bare å gå seg en tur.

Det viste seg at jeg var kommet nesten ned til Kluftetangene da jeg traff de to karene. Ved Kluftetangene møter Heggenvollveien Sneiseveien som går mellom Nykjua i nord og Saga i sør.

Jeg hadde som mål å komme meg opp til Sørsneisa for å dronefotografere den også. Det var jo naturligvis ikke noe problem. En snau kilometer i slak motbakke senere var jeg der, og kunne sende opp drona for fotografering. Etter endt photoshoot var det å karre seg tilbake til bilen igjen. I stor grad fulgte jeg samme vei som jeg hadde brukt inn til Sørsneisa, men med det unntaket at ved Langevann så valgte jeg å gå på sørsiden denne gangen. Det tok meg forbi Heggevollen og alle hyttene som ligger på sørsiden av vannet. Ved Sponevollen var sirkelen fullendt i det jeg kom tilbake til Langvannsveien jeg hadde gått på nordsiden av Langevannet tidligere i dag. Derfra var det bare 100 meter til bilen.

Turen var på 12,4 kilometer og gikk unna på 2 timer og 47 minutter.