Det ble en kveldstur for å merke en trase til Ertekollen i forbindelse med årets Ti på topp konkurranse.Bilen ble parkert ved MIF-hytta og derfra gikk turen vestover i lysløypa. Det var fortsatt noe snø i løypa, men ikke verre enn at det gikk an å gå i den uten å synke gjennom.

I det sørvestlige hjørnet av lysløpa tok jeg av på en blåmerka sti som fortsetter i vestlig retning. Da var det bare å følge den til den endte i skogsbilveien ved Bråtaseter. Jeg fikk ikke gått lenge på denne skogsbilveien. 100 meter lenger fremme måtte jeg nok en gang ta av i vestlig retning, fortsatt på blåmerka sti. Den kunne jeg følge til like etter Aurtjern. Der måtte jeg ta av på en sti rett sydover og opp lia mot Ertekollen. Det er ikke spesielt langt opp til toppen, men det er til dels bratt og kronglete langs bekkefaret vest for kollen.

Oppe på toppen er det flott utsikt nordover mot Mjøndalen og Krokstadelva, og med Finnemarka i bakgrunnen.

Ned igjen fulgte jeg mine egne spor tilbake til skogsbilveien ved Bråtaseter. Derfra ble det en litt annen rute tilbake. Jeg fortsatte å gå østover på skogsbilveien mot Hellesetra. Ved Hellesetra forlot jeg skogsbilveien og tok en sti nordover i terrenget. Stien går bratt ned mot Bremsetjern. Her nede må man krysse over til bredden på andre siden. Normalt kan man hoppe fra stein til stein og komme tørrskodd over, men nå var det midt i snøsmeltinga, og da ble litt lett vading. På andre siden går stien bratt opp igjen. Vel oppe kom jeg raskt fram til den blåmerka stien jeg gikk på tidligere. Så herfra var det bare å komme seg ut til lysløypa og følge den tilbake til bilen.

Turen var på 9,6 kilometer og ble tilbakelagt på snaut 3 timer.