Siden jeg ikke er noen stor tilhenger av snø og vinter, blir det ofte til at jeg holder meg rundt Drammen, eller litt sørover, på de første turene om våren.

Dagens turmål lå helt syd i gamle Svelvik kommune, nå Drammen. Høgåsen er ikke den høyeste toppen i området, men et flott turmål fordi de svabergnakne områdene på toppen gir fri utsikt sørover.

Jeg kjørte bilen ned til Høyen, mellom Svelvik og Berger. Der tok jeg av opp mot Høyensetra. Bilen ble parkert i en lomme rett nedenfor setra/gården.

Noe av grunnen til at jeg drar sørover, er for å slippe snøen. Da er det jo litt ironisk at jeg måtte starte turen på snø og is. Heldigvis var det bare i et skyggeparti. Etter et par hundre meter åpnet terrenget seg og snøen forsvant.

Stien opp til Høgåsen er grei å følge. Det står skilter der det trengs, og ellers er ikke turen til topps lenger enn 2,5 kilometer. Et stykkeopp på veien skifter terrenget karakter. Det blir mer åpent og mer lyng og furu. Og plutselig reiser sydenden av Høgåsen seg rett opp over meg. Sydenden er en loddrett vegg, men ved å lure seg opp på siden går det greit å spasere opp.

Det er i sydenden av åsen hvor den gode utsikten er, men jeg gikk først den halve kilometeren nordover på ryggen til topp-punktet. Der var det ingen ting å se så jeg snudde og gikk tilbake til utsikten sør på ryggen. Her det fantastisk utsikt over Oslofjorden og Sandebukta, og ved å gå litt rundt på toppen finner man glipper hvor man kan se over til Holmsbu i øst og mot Kongsberg i vest.

Tilbake igjen gikk jeg samme rute som jeg kom opp. Dette er en tur på rundt 6 km, og jeg brukte 1 time og 45 minutter på den.