, , ,

Svinhusknatten

Helgens siste PF100-topp i Kongsberg. Svinhusknatten er et grensefjell mellom Kongsberg og Notodden, og er greiest å nå fra hyttefeltet Heia like ved Medheia.Jeg kjørte så langt jeg kunne inn mot hyttefeltet. Rett på utsiden av bommen…

Uverudfjell

Uverudfjell stod for tur. Det var en av de gjenstående PF100-toppene i Flesberg. Været var strålende, så en tur på snaufjellet var på sin plass. Jeg kjørte opp Juveliveien mot parkeringsplassen ved Butjønnsetra. Riktig så langt kjørte…

Lønskollen

Jakten på turmål uten snø førte meg denne dagen til Lønskollen i Tønsberg kommune. Det er en forholdsvis enkel tur opp til 307 moh.Jeg kjørte til sydsiden av kollen. Der er det en grei parkeringsplass man kan bruke. Og derfra går…

Blogg

Vardefjell

I dag hadde jeg lyst til å kikke litt på Trillemarka. Det er område av Buskerud jeg har vært lite i. Trolig fortjener det videre utforsking enn den turen til Vardefjell, som var dagens mål. Jeg kjørt opp til Nedre Eggedal og deretter…

Nystølsvarden

Prosjektet med å bestige alle kommunetoppene i Buskerud nærmer seg slutten. Denne gangen stod den 4. siste toppen for tur, Nystølsvarden i Gol.Lat som jeg er tok jeg den enkleste ruta opp. Den innebærer at man kjører inn mot Nystølene,…

Skapertjern

Sommerens første tur uten å ha noe annet oppdrag enn å bare kose seg i skogen og samle Ti på topp-innsjekkinger. I vestre delen av Kjekstadmarka ligger det til rette for å klare tre av de på en tur. Kanskje ikke helt i kampanjens ånd,…

Blodfjell

Når jeg kjører ned Hallingdalen nede ved Gulsvik så har jeg alltid lagt merke til en vegg av en ås langt nede på Krøderen. Det er jo faktisk denne åsen som gjør at Krøderen får den litt slyngete formen den har. Vannet er nødt til…

Gyrihaugen

Et seiglivet mål har vært å komme seg opp på Gyrihaugen. Den karakteristiske formen på toppen har jeg sett på utallige turer i Finnemarka de siste årene, men først nå ble det til at jeg tok turen.Det er flere måter å komme seg…

Neverkollen

Målet for dagens tur var Neverkollen i Lier. Jeg har vært her en gang før, på sommerstid, så jeg tenkte at det kunne være morsomt med en tur dit på vinteren også.Bilen satte jeg fra meg ved bommen i Gifstadveien. Derfra fortsatte…

Høgåsen

Sesongdebut på truger. Og turen skulle gå til Høgåsen, en topp jeg hadde besteget på truger tidligere. Forrige gang var jeg der senere på våren, så da var det greit å finne en plass å sette fra seg bilen. Nå måtte jeg kjøre lenger…

Hestmyrbrenna

Årets første tur. Jeg hadde bestemt meg for å besøke Hestmyrbrenna, et område mellom Steglevann og Majordammen, med ei svær myr som har gitt navnet til området. Bilen ble parkert ved Tabor. Ut fra forholdene ved parkeringsplassen ble…

Hørtekollen

Året var på hell, og jeg hadde ikke akkurat vært den flinkeste til å trimme vekk ribbefettet fra jula. Sant å si så var jeg vel blitt liggende i sofaen hele romjula, men nå hadde jeg i alle fall bygget opp nok overskudd til å ta meg…

Tverråsen november 2018

En tur jeg i stor grad har gått tidligere. Men området den går i er veldig trivelig så et gjensyn ville være hyggelig. Jeg tok bilen inn til Landfalltjern og gikk videre derfra.På veien opp mot Tverken går det mange avstikkere. Jeg…

Garsjø

Det var en grå og regntung dag, men så var det også lenge siden siste tur så da ble det en tur ut for meg. Jeg hadde lenge tenkt på å gå Garsjø rundt som et turforslag til Ti på topp. Jeg har aldri gått helt rundt vannet før så jeg…

Jonsknuten 2018

Trolig Sør-Buskeruds tydeligste topp. Det skyldes ikke fjellets store høyde, for den er ikke mer enn så vidt over 900 meter. Men alt i nærheten rager vesentlig lavere, så den stikker seg ut i omgivelsene og er lett synlig fra store deler…

Eggekollene 2018

Turen starter ved parkeringsplassen ved Eggevollen. Til å begynne med går vi langs lysløypa retning Eiksetra. Etter en kilometer kommer vi til et sted hvor det tar av en blåmerka sti til høyre, opp mot Storkollen. Vi skal opp denne stien.…

Hovlandsfjell

Jeg har i sommer hatt lyst til å ta en tur tilbake til Hovlandsfjell, men på grunn av den ekstreme skogbrannfaren det var store deler av sommeren har innfartsveien til området vært stengt. Men nå i september er det åpnet igjen og turen…

Lokkeråsen

Det begynner etter hvert å bli få plasser og stier i Finnemarka hvor jeg ikke har vært. Da får man heller prøve å nå kjente plasser på nye måter. Dagens tur skulle gå til Lokkeråsen, men med start på Årbogen i stedet for Bjørkedokk…

Eggekollane

De to siste årene har jeg av forskjellige grunner vært ganske ofte på Øksnekollen, Eggekollenes ytterste topp. Det er derimot lenge siden jeg har gått hele ryggen. Nå var det på tide å gjøre noe med det. Jeg kjørte bilen til…

Stuvstjern

Da var det en Ti på topp-tur som ventet igjen. Målet var Stuvstjern, helt vest i Kjekstadmarka. Jeg var der for et par år siden også, da jeg avla Reistadåsen et besøk.Jeg kjørte bilen til Gjellebekk industriområde rett sør for Liertoppen.…

Brekkeåsen

Muligens den korteste turen jeg har registrert noen gang. Dagens andre tur gikk til Brekkeåsen, Hørtekollens lave, men stilige nabo.Jeg kjørte bilen opp Modumveie til der hvor man kan ta av til Øverskogen. Da har man brekkeåsen på…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.