Kjerringvik

Dagens tur gikk for det meste på Kyststien mellom Kjerringvik og Ula. Jeg kjørte Kjerringvik og fant en gjesteparkering der hvor jeg kunne starte turen. Kyststien er godt merket hele veien ned mot Ula. Nå skulle ikke jeg fullt så langt,…

Hvasser rundt, 31.12.2022

Nyttårsaften 2022 og utflukt til Hvasser stod for tur. Det var nok av snø på Konnerud, så det var deilig å dra til et snøfritt Hvasser. Målet var å følge den merkede Kyststien rundt hele øya. Man kan starte runden fra forskjellige…

Korpåsen 14.04.2024

Årets første tur i 2024 faktisk. Måtte velge et mål hvor jeg visste det var mulig å gå opp sydskråninga, hvor det ville være smeltet mest snø. Korpåsen, nord for Glitre, er en sånn topp. Turen inn til Glitre gikk fra bommen på…

Blogg

Ustetind

Dette skulle vise seg å bli sesongens korteste tur. Ustetind var mest sannsynlig mitt første møte med en skikkelig fjelltopp, tidlig på 80-tallet. Jeg har ikke vært der siden. Det er i praksis to veier å gå opp på Ustetind; fra nord,…

Vardefjell (Nesbyen)

Dagens turmål var Vardefjell, en lett tilgjengelig topp i Nesbyen kommune. På fjellet mellom Nesbyen og Hedal, fikk jeg parkert ved Åsgrenda. Derfra går det blåmerka tursti opp til Vardefjell. Turen opp er på ca. 5 kilometer. Turen…
, , , , ,

Glitrerunden 2020

På tide med en langtur igjen. Målet med langturene er både å få brukt beina skikkelig, men også å få dekket en del ”svarte hull” på kartet. Jeg har i stor grad holdt meg utenfor veisystemet når jeg gått etter toppene i Finnemarka,…

Skinnuten

Tidligere i sommer var jeg en tur innom Solheimstulen i Nore og Uvdalsammen med fadern. Da fikk jeg se en fjelltopp i sør som jeg tenkte kunne være verdt et besøk. Det besøket skulle jeg få til i dag. Jeg klarte ikke å finne ut på forhånd…

Haverstingen

Haverstingen i Krødsherad var dagens turmål. Kartet bar ikke bud om at dette er en klassisk turtopp. Det er i alle fall ikke tegnet inn noen stier mot toppen. Derimot går det inn en skogsbilvei fra Havikveien, med god retning mot toppen.…

Eidsfjellet

Eidsfjellet, helt nord på Vegglifjell var dagens turmål. Jeg kjørte opp mot hyttelandsbyen på Vegglifjell, og derfra bort en idyllisk fjellvei til hyttegrenda Roe. Fra Roe går det blåmerka sti helt til toppen av Eidsfjellet. Det første…

Bonsnås

Årets siste sommerferietur gikk til et fjell i Gaustatoppens nabolag, Bonsnås. Det var en blanding av kartleting og bilder fra internett som satte meg på den tanken. For å komme meg dit kjørte jeg først til Tuddal, og deretter på veien…

Himingen

Dagens tur ble et gjensyn med Lifjell, og Himingen var den utvalgte toppen. Helt i nord på Lifjell ligger den og stikker seg ut med sin karakteristiske pyramideformede fasong, i alle fall ser den slik ut fra E134 mellom Kongsberg og Notodden. Man…

Jonsknuten 06.08.2022

På tide med en tur igjen. Denne gangen var det den gamle kjenningen Jonsknuten som var målet. Normalt har jeg tatt denne turen som en kort ettermiddagstur med utgangspunkt i Knutehytta. Denne gangen tenkte jeg å gjøre en litt lenger tur…

Skagsåsen

Like nord for Veggli ligger Skagsåsen, og hvis du kjører nordover ser det på et tidspunkt ut som om veien skal gå rakt inn i berget. Men den snor seg rundt ved Kravikfjorden. Denne toppen ville jeg opp på. Jeg kjørte inn Vergjedalen,…

Nordfjellet

Andre, og siste, turdag på Tromsøturen. Målet for denne turen var Skarsfjellet, på nordsiden av Tromsdalen. Turen startet som forrige gang med lett labbing gjennom byen og over Tromsøbrua. I dag var det også mulig å se Tromsdalstinden…

Fløya

Målet for den første turen i Tromsø var fjellet Fløya. På vei dit kommer man forbi det kjente utsiktspunktet Fjellstua, som for de fleste er et mål i seg selv. I og med at jeg bodde i Tromsø sentrum, ville det bli en liten anmarsj…
, , , ,

Silsetfjellet

Dagens tur ble noe lavere enn den skulle ha vært. Snøforholdene høyere oppe i fjellene var slik at jeg vuderte det som ikke hensiktsmessig å begi seg i kast med. Så i stedet for Snøtind og Stortussen, ble det Stortua og Silsetfjellet på…

Skarpenord

Skarpnor er en karakteristisk fjelltopp på østsiden av Tunhovdfjorden. Jeg har sett den flere ganger fra bil, men aldri vært oppe på den. Det skulle jeg gjøre noe med i dag. Det var vanskelig å finne veier inn i terrenget som kunne…

Den Runde kollen

Dagens turmål var Den runde kollen i sørenden av Trillemarka. Fra veien mellom Sandsbråten og Lyngdal tok jeg inn Grytelvvassdraget og kjørte så langt jeg kunne komme. Ved et hyttefelt ved Nedre Tråtjønn var det ubønnhørlig stopp, og…

Nordlandet rundt

På grunn av litt for mye snø i høyfjellet på Nordmøre fortsatt, er turprogrammet endret litt for disse dagene. I dag ble det en tur hvor jeg titt og ofte barberte fjæresteinene. Jeg kjørte til Løkkemyra og lånte en parkeringsplass…

7-fjell Frei

Værgudene hadde skrudd på alt av sjarm over Kristiansund, så jeg fikk avsluttet denne helga med en tur i fantastisk vær. Jeg hadde bestemt meg for å gå løypa til 7-fjell Frei. 7-fjell Frei var en turmarsj arrangert av KNT et par…

Roholtfjell

Roholtfjell har vært et mål lenge. Jeg var forbi en gang for to år siden, men droppet fjellet til fordel for et lavere siden formen ikke var all verdens da. Nå er formen på plass, og da var det dags å prøve. Jeg kjørte til Heia, midt…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.