Kyststien rundt Mølen

Ny tur langs Kyststien i Vestfold. I dag ble det en runde med start og mål i Helgeroa. Jeg kjørte ned til småbåthavna og parkerte på gjesteparkeringen der. Der nede var det også skilter for veien videre. Det ble en tur sørover, langs…

Kjerringvik

Dagens tur gikk for det meste på Kyststien mellom Kjerringvik og Ula. Jeg kjørte Kjerringvik og fant en gjesteparkering der hvor jeg kunne starte turen. Kyststien er godt merket hele veien ned mot Ula. Nå skulle ikke jeg fullt så langt,…

Hvasser rundt, 31.12.2022

Nyttårsaften 2022 og utflukt til Hvasser stod for tur. Det var nok av snø på Konnerud, så det var deilig å dra til et snøfritt Hvasser. Målet var å følge den merkede Kyststien rundt hele øya. Man kan starte runden fra forskjellige…

Blogg

Steglevannet

Turen rundt Steglevann starter ved den kommunale parkeringsplassen på Olsrud, ved veien mellom Konnerud og Mjøndalen. Nede i det sørøstre hjørnet av parkeringsplassen starter turen. Her går det skiløyper om vinteren, inn mot Steglevann,…

Tekslehogget

For to år siden var jeg på Tekslehogget for første gang. Det var en fantastisk topp med fremragende utsikt alle veier. Den gang var det midt på sommeren, nå var det 2. juledag. Like fullt var det en utmerket tid for gjensyn. Turen opp til…

Madonnaen i Trillemarka

«Alle» har vært på Bjønneskortenatten og sett statuen av madonnaen med barnet. Vant kåringa om å bli Norges beste turrute gjorde den også. Det var med andre ord på høy tid at jeg fikk tatt meg en tur dit jeg også. Jeg dro dit…

Fjellstulfjell

Det er egentlig ikke ofte at en tur blir bestemt utelukkende ut fra observasjoner på kartet, men for Fjellstulfjell var det tilfellet. Jeg hadde lyst til å finne en tur med utsikt mot Telemark, som det heller ikke skulle være for langt å…

Ringkollen

Dette var hovedsakelig en tur for å fotografere kirker i Ringerike, men når jeg først var der oppe så tenkte jeg det kunne være greit å få med seg en tur opp til Ringkollen også. Jeg måtte jo uansett opp til skianlegget der for å få…
, , , ,

Glitre rundt

På tide med en langtur igjen. Målet med langturene er både å få brukt beina skikkelig, men også å få dekket en del ”svarte hull” på kartet. Jeg har i stor grad holdt meg utenfor veisystemet når jeg gått etter toppene i Finnemarka,…

Gravdalstjern

Det var et mål å få dronefotografert Gravdalstjern. Jeg har tidligere gått inn til tjernet fra Andorsrud, og det var absolutt aktuelt nå også. Men så kom jeg på at det kanskje ville være mer hensiktsmessig å starte turen fra Eikeren.…

Melen

Siste tur på denne nordmørsturen stod for døren. Melen i Fræna var målet. Den skulle egentlig vært første tur, men ble utsatt på grunn av været. Været var ikke noe bedre nå, men sånn hadde det vært hver morgen her oppe, så jeg…

Reinsfjellet

Dette ble på mange måter en de de mer enkle fjellturene jeg har hatt, 800 høydemeters stigning til tross. Jeg kjørte bilen opp Torvikdalen til der hvor veien opp til Reinsfjellet tar av. Det er et svært TV- og radiomastanlegg på toppen,…

Meekknoken

Målet for turen var i utgangspunktet Melen i Hustadvika, men usikkert vær gjorde at jeg stokket litt om på turrekkefølgen og satte kurs mot Meekknoken på Averøy i stedet. Jeg fikk meg en fin kjøretur rundt øya til Mork hvor bilen ble…

Bremsneshatten

Dagen startet med grått og tåkete vær. Såvidt jeg har forstått, er ikke det helt uvanlig på Nordmøre. Dagens turmål var Melen, på grensa mellom Eide og Fræna. Været gjorde at jeg tynet avreise så lenge jeg følte jeg kunne. Til…

Endeløshaugen

Bare en kjapp tur inn til Svartvannet fra Øverskogen for å drone fotografere vannet. Dette var min tredje tur inn til Svartvannet, men den første på sommerføre. Jeg gikk skiløypa inn til vannet, men på tilbakeveien oppdaget jeg den blåmerka…

Sørbølfjell

Sørbølfjellet i Flå var mål for denne dagens tur. Lat som jeg er kjører jeg bilen så nære toppen som mulig. I senere år har det for Sørbølfjellets vedkommende blitt mye lettere. Det har «alltid» vært hytter her, men hyttebygginga…

Vardefjell

I dag hadde jeg lyst til å kikke litt på Trillemarka. Det er område av Buskerud jeg har vært lite i. Trolig fortjener det videre utforsking enn den turen til Vardefjell, som var dagens mål. Jeg kjørt opp til Nedre Eggedal og deretter…

Nystølsvarden

Prosjektet med å bestige alle kommunetoppene i Buskerud nærmer seg slutten. Denne gangen stod den 4. siste toppen for tur, Nystølsvarden i Gol. Lat som jeg er tok jeg den enkleste ruta opp. Den innebærer at man kjører inn mot Nystølene,…

Skapertjern

Sommerens første tur uten å ha noe annet oppdrag enn å bare kose seg i skogen og samle Ti på topp-innsjekkinger. I vestre delen av Kjekstadmarka ligger det til rette for å klare tre av de på en tur. Kanskje ikke helt i kampanjens ånd,…

Blodfjell

Når jeg kjører ned Hallingdalen nede ved Gulsvik så har jeg alltid lagt merke til en vegg av en ås langt nede på Krøderen. Det er jo faktisk denne åsen som gjør at Krøderen får den litt slyngete formen den har. Vannet er nødt til…

Gyrihaugen

Et seiglivet mål har vært å komme seg opp på Gyrihaugen. Den karakteristiske formen på toppen har jeg sett på utallige turer i Finnemarka de siste årene, men først nå ble det til at jeg tok turen. Det er flere måter å komme seg…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.