Kjerringvik

Dagens tur gikk for det meste på Kyststien mellom Kjerringvik og Ula. Jeg kjørte Kjerringvik og fant en gjesteparkering der hvor jeg kunne starte turen. Kyststien er godt merket hele veien ned mot Ula. Nå skulle ikke jeg fullt så langt,…

Hvasser rundt, 31.12.2022

Nyttårsaften 2022 og utflukt til Hvasser stod for tur. Det var nok av snø på Konnerud, så det var deilig å dra til et snøfritt Hvasser. Målet var å følge den merkede Kyststien rundt hele øya. Man kan starte runden fra forskjellige…

Korpåsen 14.04.2024

Årets første tur i 2024 faktisk. Måtte velge et mål hvor jeg visste det var mulig å gå opp sydskråninga, hvor det ville være smeltet mest snø. Korpåsen, nord for Glitre, er en sånn topp. Turen inn til Glitre gikk fra bommen på…

Blogg

Høgåsen

Sesongdebut på truger. Og turen skulle gå til Høgåsen, en topp jeg hadde besteget på truger tidligere. Forrige gang var jeg der senere på våren, så da var det greit å finne en plass å sette fra seg bilen. Nå måtte jeg kjøre lenger…

Hestmyrbrenna

Årets første tur. Jeg hadde bestemt meg for å besøke Hestmyrbrenna, et område mellom Steglevann og Majordammen, med ei svær myr som har gitt navnet til området. Bilen ble parkert ved Tabor. Ut fra forholdene ved parkeringsplassen ble…

Hørtekollen

Året var på hell, og jeg hadde ikke akkurat vært den flinkeste til å trimme vekk ribbefettet fra jula. Sant å si så var jeg vel blitt liggende i sofaen hele romjula, men nå hadde jeg i alle fall bygget opp nok overskudd til å ta meg…

Tverråsen november 2018

En tur jeg i stor grad har gått tidligere. Men området den går i er veldig trivelig så et gjensyn ville være hyggelig. Jeg tok bilen inn til Landfalltjern og gikk videre derfra. På veien opp mot Tverken går det mange avstikkere. Jeg…

Garsjø

Det var en grå og regntung dag, men så var det også lenge siden siste tur så da ble det en tur ut for meg. Jeg hadde lenge tenkt på å gå Garsjø rundt som et turforslag til Ti på topp. Jeg har aldri gått helt rundt vannet før så jeg…

Jonsknuten 2018

Trolig Sør-Buskeruds tydeligste topp. Det skyldes ikke fjellets store høyde, for den er ikke mer enn så vidt over 900 meter. Men alt i nærheten rager vesentlig lavere, så den stikker seg ut i omgivelsene og er lett synlig fra store deler…

Eggekollene 2018

Turen starter ved parkeringsplassen ved Eggevollen. Til å begynne med går vi langs lysløypa retning Eiksetra. Etter en kilometer kommer vi til et sted hvor det tar av en blåmerka sti til høyre, opp mot Storkollen. Vi skal opp denne stien.…

Hovlandsfjell

Jeg har i sommer hatt lyst til å ta en tur tilbake til Hovlandsfjell, men på grunn av den ekstreme skogbrannfaren det var store deler av sommeren har innfartsveien til området vært stengt. Men nå i september er det åpnet igjen og turen…

Lokkeråsen

Det begynner etter hvert å bli få plasser og stier i Finnemarka hvor jeg ikke har vært. Da får man heller prøve å nå kjente plasser på nye måter. Dagens tur skulle gå til Lokkeråsen, men med start på Årbogen i stedet for Bjørkedokk…

Eggekollane

De to siste årene har jeg av forskjellige grunner vært ganske ofte på Øksnekollen, Eggekollenes ytterste topp. Det er derimot lenge siden jeg har gått hele ryggen. Nå var det på tide å gjøre noe med det.  Jeg kjørte bilen til…

Stuvstjern

Da var det en Ti på topp-tur som ventet igjen. Målet var Stuvstjern, helt vest i Kjekstadmarka. Jeg var der for et par år siden også, da jeg avla Reistadåsen et besøk. Jeg kjørte bilen til Gjellebekk industriområde rett sør for Liertoppen.…

Brekkeåsen

Muligens den korteste turen jeg har registrert noen gang. Dagens andre tur gikk til Brekkeåsen, Hørtekollens lave, men stilige nabo. Jeg kjørte bilen opp Modumveie til der hvor man kan ta av til Øverskogen. Da har man brekkeåsen på…

Hørtekollen

En kort, bratt og veldig koselig tur stod først på programmet i dag. Jeg synes jeg bør ha minst en tur til Hørtekollen hvert år, og i dag skulle jeg i alle fall sikre den for 2018. Som vanlig parkerte jeg ved Dambråtan barnehage og…

Asdøljuvet

Jeg prøvde meg på Asdøljuvet i fjor høst, men da måtte jeg oppgi forsøket på grunn av vannføringa i elva. Med den tørre sommeren vi har vært gjennom i år burde det ikke være noe problem nå. Siden sist har det også kommet til…
, , , ,

Sæteråsen (Svelvik)

I mitt voksne liv har jeg aldri vært på tur i Svelvik. Skogene der har egentlig gått godt under radaren min, men med Ti på topps to turer i traktene nede ved Svelvik, fikk jeg muligheten til å gjøre noe med dette. Som sagt er det to…

Sandungen

Da var jeg atter tilbake på parkeringsplassen ved Ulevann. For et par uker siden var jeg her for en tur opp på Kampen. Denne gangen tenkte jeg å gå en runde rundt Kampen. Starten på turen var denne gangen lik den jeg gikk…

Langetjern

Da var det atter tid for å strekke på beina igjen. Jeg hadde lyst på en tur som i alle fall nærmet seg 20 kilometer, og gjerne med veier jeg ikke har gått før. Langetjern på Mjøndalsskauen ble valgt som et passende mål. Det ville…

Vestbyvarden

Dette skulle egentlig vært en tur i de vestlige delene av Finnemarka, men da jeg forsøke å kjøre inn Glitreveien fra Modumsiden, var det stopp ved betalingsbommen. Veien var stengt for videre kjøring på grunn av skogbrannfare. En alternativ…

Her kan du finne innleggene, sortert etter fylker og kommuner.