Hvasser rundt, 31.12.2022

Nyttårsaften 2022 og utflukt til Hvasser stod for tur. Det var nok av snø på Konnerud, så det var deilig å dra til et snøfritt Hvasser. Målet var å følge den merkede Kyststien rundt hele øya.

Man kan starte runden fra forskjellige steder på øya, og jeg valgte å starte turen fra parkeringsplassen til Lilleskagen. Jeg gikk runden “med klokka”. Det betyr at jeg gikk mot Lilleskagen først. Dit er det fin sti som kan brukes av trillende.

Ved Lilleskagen krysser man den fine stranda der og går sørover langs østkysten, mot Krukehavn. Her er stien ikke så tilrettelagt, og terrenget er mer skog og myr. På denne turen rant det også en del vann i stien, så jeg måtte gå litt på kryss og tvers for å unngå å bli våt på beina.

Når man ser bebyggelse igjen er man kommet fram til tettstedet Krukehavn. Herfra fortsetter stien videre sørover langs stranda, men nå går man mellom hyttene og vannkanten et godt stykke. Man kommer tett på hyttene nedover her, men nyttårshelga var det lite folk til stede.

Nede ved Vadholmen har man kommet til sydenden av øya, og nå går stien vestover mot Tjønneberget. Kyststien går ikke over selve Tjønneberget, men jeg hadde lyst til å legge turen over toppen, så jeg tok av fra stien og gikk mot hytta til Turistforeningen, som bærer samme navn som åsen. Derfra går det et tråkk langs åsryggen, over toppen som er 42 moh., og videre nordover til man kommer til hyttene igjen. Derfra var det bare å svinge seg mellom noen hytter, til jeg var ute på Kyststien igjen. Herfra var det en blanding av hytteveier og strandstier nordover til man kommer ut på hovedveien på Hvasser.

Herfra følger man hovedveien, langs en gangvei, til Hvasser kirke. Fra kirken er det bare å følge Vestegårdsveien nordover, så vil man etter hvert komme forbi parkeringsplassen til Lilleskagen.
Dette er en tur på rundt 11 km, og jeg brukte ca. 2 timer på den.

Kart:

Bilder:

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?